Reacties uit het publiek

Reacties op concerten in 2018

Als je luistert naar Rolle’s Matthäus Passion is veel vertrouwd: de aria’s, de evangelietekst, de koralen, het verhaal van Mattheus. Maar als je naar de muziek luistert, hoor je dat de tijd niet heeft stilgestaan: fris, helder, bijna optimistisch, minder zwaar dan Bach, en een uur korter. Het is van de eerste tot de laatste minuut een prachtig en boeiend stuk.
Paul Latour

In Alkmaar waren een oom en een tante. Die komen al 15 jaar naar een passie van mij luisteren. Bij voorkeur steeds weer een ander orkest  en koor. Ze waren bijzonder verrast door de Rolle passie en ook door de uitvoering. Hun complimenten moest ik doorgeven.
Job Hubatka

Mijn vrouw en ik hebben zeer genoten van de Matthäuspassion van J.H. Rolle, in Alkmaar. Natuurlijk moesten we eerst “even” J.S. Bach uit ons hoofd zetten. Maar met de eerste noten – ze deden ons aan Haydn denken –  lukte dat snel. Het stuk is verrassend en heel afwisselend. En blijft spannend tot en met het einde. Het is echte passie-muziek. De kwaliteit van solisten, orkest en koor was de tweede factor die ons deed luisteren. Waarbij de evangelist van de buitencategorie was.
Wessel Slöetjes

Wij willen u gaarne laten weten zeer genoten te hebben van de Mattheüs van Rolle onder uw directie. Het was voor ons een verrassing,  van deze componist hadden we nog nooit gehoord en vooral mijn verwachtingen waren niet zeer hoog gespannen. Dat was helemaal verkeerd ingeschat bleek wel duidelijk. Zowel de muziek als de schitterende uitvoering door solisten, koor en orkest waren van zeer hoge klasse. Het was jammer dat er niet meer publiek aanwezig was om dit mee te maken. De broer van Annette woont in Emmeloord en zijn buurman zingt in het projectkoor, we prijzen ons gelukkig dat we hierdoor op dit concert attent zijn gemaakt.
Dick en Annette van Marle-de Boer

Graag laat ik weten dat ik bijzonder heb genoten van deze Passie-uitvoering. Belangrijk om te weten vond ik, dat Rolle en Bach tijdgenoten waren en dat ze hetzelfde passieverhaal willen vertellen. Bij beide passies is dan ook de rol en uitvoering van de verteller, de evangelist, leidend, bijna dragend. In de uitvoering op 16 februari prachtig vertolkt door Michael Berner. In deze uitvoering van Rolle hoorde ik nog meer drama in de vertelling. Bach hield het toch iets strakker. De koralen werden moeizaam meegezongen in de Waalse Kerk. Misschien lag deze muziek wat hoog voor het ‘gewone kerkvolk’. Een uitvoering van meer passies van een andere componist dan Bach of van deze, zal ik graag weer komen beluisteren, net als een Weihnachtsoratorium.  Wolfgang Lange mocht ik al eerder ontmoeten bij een bevriend echtpaar in Noord-Frankrijk. In zijn deskundigheid en muzikaliteit voor het leiden en uitvoeren van deze grote muziekwerken heb ik alle vertrouwen.
Marthe van Nes

Ik heb bijzonder genoten van jou en de complete uitvoering met orkest en solisten en van de compleet onbekende componist en Mattheus van J.H.Rolle met inhoud en bekende tekst. Ik heb bijzonder genoten van de luchtigheid en passie en iets andere expressie wat mij wel positief en minder dramatisch overkwam door de gebruikte en wel doordachte positieve toonhoogten en alles  met meer majeur getoondicht,waardoor het geheel wel luchtiger wordt beleefd. Fijn en verrassend,dat genoemde voornemens vervolg gaan krijgen in de toekomst van de schijnbaar wat onbekende Componist J.H.Rolle van Lukaspassion en Weihnachtsoratorium!
Gert de Gruijter

Wat een fantastisch concert. En met geweldige solisten. Ik kon de halsslagader van een van hen zien kloppen. Alt en sopraan hadden prachtige samenklank. Zulke bekende en vertrouwde teksten in een nieuwe en verrassende context. Rolle verdient een breder publiek!
Ida de Boer

Afgelopen 16 februari ben ik met een vriendin wezen luisteren naar de uitvoering van Rolle’s MP door Luna kamerkoor. Ik heb er erg van genoten! En juist omdat ik zelf al jaren zing (en Bach’s MP al ontelbare keren heb gedaan) vond ik dit zo’n verfrissende ervaring; je hoort de herkenbare teksten maar de muziek is zo totaal anders! En ondanks het feit dat je de meeste muziek pas echt waardeert als je het meerdere malen hebt gehoord greep dit stuk me al direct! Ook de voortreffelijke uitvoering van koor en orkest hadden hier natuurlijk een grote bijdrage aan. Ik had zelf kortgeleden via een goede vriend de CD van Rolle’s MP al eens gedraaid en na deze uitvoering zet ik hem vaker op, merk ik! Kortom, ik ben het volledig eens met de stelling dat deze componist meer aandacht verdient en zie uit naar de andere uitvoeringen, zoals de Lukas- en het Weihnachtsoratorium!
Paul van den Berg

Op 16 februari waren mijn man en ik bij de uitvoering van de Matthäuspassion van Rolle in de Waalse Kerk in Amsterdam. Wij zijn geen grote muziekkenners, maar hebben van de eerste tot de laatste minuut genoten van de prachtige muziek en de uitvoering. We vonden dat koor, orkest en solisten, stuk voor stuk een groter publiek verdienden. Mocht zich weer eens een gelegenheid voordoen om een concert van deze componist en muzikanten te bezoeken, dan zullen we dat zeker doen.
Emmy en Wim Breuk, Balk, Friesland

De Matthäuspassion van Rolle is een ontdekking. Nadat ik zijn Grote Voorganger de gelegenheid had gegeven een stapje opzij te zetten en ik mij openstelde voor de verklanking van het bekende verhaal met heel andere stijlmiddelen, werd ik verrast door de rijke uitdrukkingskracht van dit werk van Rolle. De geïnspireerde uitvoering door het Luna Kamerkoor en het Helios Ensemble droeg hier zeker aan bij: Wolfgang Lange wist zijn gedrevenheid en betrokkenheid bij dit werk over te brengen op zijn musici. Een dapper en waardevol initiatief van hem om ook andere werken van deze componist uit de schaduw te halen. Ik kijk ernaar uit!
Mariëtte Akkerman

Wat een mooi concert, zaterdag, met de MP van Rolle! Mijn moeder en ik hebben genoten en hard meegezongen.
Hieke van Hoogdalem

Reacties op concerten in 2017

Als je dacht dat de MP van Rolle meer van hetzelfde zou zijn word je aangenaam verrast.
Het lijdensverhaal komt met de compositie van Rolle op een zeer ontroerende en overtuigende manier tot zijn recht. De stemmen waren glashelder en zuiver, het orkest speelde met veel overtuiging en de dirigent zag kans van dat alles een prachtig emotioneel geheel te maken. Ik kijk al weer uit naar de volgende uitvoering!”

Han Bernart, Nieuwegein

Zondag 12 maart j.l. heb ik genoten van een prachtige uitvoering van De Mattheuspassion van Johann Heinrich Rolle.
Om het aan te durven een andere versie te presenteren van een zo bekende en geliefde passion naast die van J.S. Bach, getuigde van veel moed.
Ik ging er heel verwachtingsvol heen, maar was toch ook wel bang voor een teleurstelling.
Die angst was geheel ongegrond, want het was een bijzondere beleving de zo bekende teksten op een verrassend andere manier te horen, die ook zeker reden van bestaan heeft en die het ook verdient om heel vaak in de toekomst ten gehore te worden gebracht.
De uitvoering van zangers en orkest was uitstekend , hulde voor dirigent en uitvoerenden.
Hopelijk wordt de bekendheid van deze Mattheuspassion door deze uitvoering in Nederland en het buitenland vergroot en zal hij geregeld opnieuw mogen klinken.

Barbara den Arend, Dieren

Wolfgang je hebt een fenomenale prestatie geleverd. De moed, het idealisme en de kennis (de fundamentele onderkenning van de grote kwaliteit) hebben ervoor gezorgd dat Amsterdam de première heeft beleefd van een meesterwerk uit de late Bach tijd. Interessanter en mooier dan en met meer Affekt dan bij menige Joseph Haydn, Michael Haydn, zelfstandiger qua chromatiek en de harmonische inventiviteit dan C.P.E. Ik heb unieke momenten in de muziekliteratuur gehoord. Praat niet alleen over de hoorns… Hoop op een daverende respons voor je. En dat allemaal  in een paar dagen gelukt! Hut ab!

Jacob Boogaart, Bussum

Wat een fantastisch concert, ik heb genoten. Klasse dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Ik hoop dat je na morgen nog vaker de kans krijgt om het uit te voeren.

Paul Latour, Leiden

‘Ik vond het geweldig, bedankt voor de verwijzing ernaar. Het staat niet in de Uitkrant hier, ik zou het dus niet gevonden hebben. Er zijn nooit concerten in de Zuiderkerk. Ik ben meteen naar de Bibliotheek gefietst de volgende morgen, want daar hebben ze de CD van deze passie.’

Tom Brockmeier

‘Het was prachtig! Heel erg bedankt! Ik vond het verrassende muziek, helder en sprankelend maar toch diep, met veel muzikale lagen. De uitvoering was ook heel mooi, vooral een sopraan, maar eigenlijk was alles goed, ook het orkest. En we mochten zelf ook meezingen! Dat was heel leuk en soms lukte het ook nog een beetje.’

Joanna Quispel

‘Zaterdagavond was ik echt onder de indruk van de premiere van deze Matthäuspassion. Dit werk van Rolle is voortdurend opgewekt getoonzet, je kunt wel zeggen: een je verheugen op het feest van de opgestane Heer, het Pasen is al continu aanwezig. Wolfgang lijkt me een bescheiden iemand, die zich niet laat voorstaan op zijn muzikale kwaliteiten. Ik heb deze heel bijzondere uitvoering veel meer gewaardeerd dan die o.l.v.Pieter Jan Leusink (die het klaar speelt met zijn Bach choir & orchestra of The Netherlands 46 concerten te geven in twee maanden tijd). Ook Mozarts requiem door hem zeer goed uitgevoerd, maar met te veel voelbare routine door zoveel uitvoeringen in korte tijd. Er is vraag naar spirituele muziek, een gat in de markt.’

Eric Bais

‘Het verlossingskarakter van de toonzetting kwam het mooist tot uiting in een meerstemmig motet, waarbij de gelovige joden zichzelf verdoemd waanden, terwijl Jezus, de bas, hen voortdurend onderbrak of aanvulde met de geruststellende belofte dat niemand die in hem gelooft verdoemd zal zijn. Het knappe was dat alle partijen verstaanbaar waren, zeer doorzichtig. Helderheid en doorzichtigheid waren toch wel het eerste kenmerk van deze passie, zeker het meest door de uitvoering. Min of meer merkbare fouten, een te vroege inzet of een regel overslaan, werden snel opgemerkt en vakkundig rechtgezet. Daaraan kon je misschien merken dat het stuk nog niet helemaal uit gerepeteerd was. Het was opmerkelijk hoe weinig Rolle het smartelijke uitbuit: wanneer Petrus Jezus drie maal verloochend heeft en hij bitter moet wenen is de componist daar heel kort over en er volgt géén ‘Erbarme dich’. De tekst deed me denken aan de geestelijke poëzie van Novalis, eind 18e eeuw, vanwege de nederige dankbaarheid voor de verlosser. Met name de zangers – in het bijzonder de alt/mezzo – kwamen in die geest inlevend over. Over het geheel was de uitvoering zo expressief dat je meteen werd opgenomen in het Evangelie, nadat je in de stemming was gebracht door de inleidende lange area’s. Het verhaal werd daarna niet meer onderbroken door beschouwende area’s. De meerstemmige zang was direct de uitbeelding van wat er in het verhaal gaande was, waardoor de passie enigszins een operakarakter kreeg.’

Toine Moerbeek