Reacties uit het publiek

Als je dacht dat de MP van Rolle meer van hetzelfde zou zijn word je aangenaam verrast.
Het lijdensverhaal komt met de compositie van Rolle op een zeer ontroerende en overtuigende manier tot zijn recht. De stemmen waren glashelder en zuiver, het orkest speelde met veel overtuiging en de dirigent zag kans van dat alles een prachtig emotioneel geheel te maken. Ik kijk al weer uit naar de volgende uitvoering!”

      
Han Bernart, Nieuwegein
 

Zondag 12 maart j.l. heb ik genoten van een prachtige uitvoering van De Mattheuspassion van Johann Heinrich Rolle.
Om het aan te durven een andere versie te presenteren van een zo bekende en geliefde passion naast die van J.S. Bach, getuigde van veel moed.
Ik ging er heel verwachtingsvol heen, maar was toch ook wel bang voor een teleurstelling.
Die angst was geheel ongegrond, want het was een bijzondere beleving de zo bekende teksten op een verrassend andere manier te horen, die ook zeker reden van bestaan heeft en die het ook verdient om heel vaak in de toekomst ten gehore te worden gebracht.
De uitvoering van zangers en orkest was uitstekend , hulde voor dirigent en uitvoerenden.
Hopelijk wordt de bekendheid van deze Mattheuspassion door deze uitvoering in Nederland en het buitenland vergroot en zal hij geregeld opnieuw mogen klinken.

  
Barbara den Arend, Dieren

Wolfgang je hebt een fenomenale prestatie geleverd. De moed, het idealisme en de kennis (de fundamentele onderkenning van de grote kwaliteit) hebben ervoor gezorgd dat Amsterdam de première heeft beleefd van een meesterwerk uit de late Bach tijd. Interessanter en mooier dan en met meer Affekt dan bij menige Joseph Haydn, Michael Haydn, zelfstandiger qua chromatiek en de harmonische inventiviteit dan C.P.E. Ik heb unieke momenten in de muziekliteratuur gehoord. Praat niet alleen over de hoorns… Hoop op een daverende respons voor je. En dat allemaal  in een paar dagen gelukt! Hut ab! 

Jacob Boogaart, Bussum

Wat een fantastisch concert, ik heb genoten. Klasse dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Ik hoop dat je na morgen nog vaker de kans krijgt om het uit te voeren.

Paul Latour, Leiden

‘Ik vond het geweldig, bedankt voor de verwijzing ernaar. Het staat niet in de Uitkrant hier, ik zou het dus niet gevonden hebben. Er zijn nooit concerten in de Zuiderkerk. Ik ben meteen naar de Bibliotheek gefietst de volgende morgen, want daar hebben ze de CD van deze passie.’

Tom Brockmeier

‘Het was prachtig! Heel erg bedankt! Ik vond het verrassende muziek, helder en sprankelend maar toch diep, met veel muzikale lagen. De uitvoering was ook heel mooi, vooral een sopraan, maar eigenlijk was alles goed, ook het orkest. En we mochten zelf ook meezingen! Dat was heel leuk en soms lukte het ook nog een beetje.’

Joanna Quispel

‘Zaterdagavond was ik echt onder de indruk van de premiere van deze Matthäuspassion. Dit werk van Rolle is voortdurend opgewekt getoonzet, je kunt wel zeggen: een je verheugen op het feest van de opgestane Heer, het Pasen is al continu aanwezig. Wolfgang lijkt me een bescheiden iemand, die zich niet laat voorstaan op zijn muzikale kwaliteiten. Ik heb deze heel bijzondere uitvoering veel meer gewaardeerd dan die o.l.v.Pieter Jan Leusink (die het klaar speelt met zijn Bach choir & orchestra of The Netherlands 46 concerten te geven in twee maanden tijd). Ook Mozarts requiem door hem zeer goed uitgevoerd, maar met te veel voelbare routine door zoveel uitvoeringen in korte tijd. Er is vraag naar spirituele muziek, een gat in de markt.’

Eric Bais

‘Het verlossingskarakter van de toonzetting kwam het mooist tot uiting in een meerstemmig motet, waarbij de gelovige joden zichzelf verdoemd waanden, terwijl Jezus, de bas, hen voortdurend onderbrak of aanvulde met de geruststellende belofte dat niemand die in hem gelooft verdoemd zal zijn. Het knappe was dat alle partijen verstaanbaar waren, zeer doorzichtig. Helderheid en doorzichtigheid waren toch wel het eerste kenmerk van deze passie, zeker het meest door de uitvoering. Min of meer merkbare fouten, een te vroege inzet of een regel overslaan, werden snel opgemerkt en vakkundig rechtgezet. Daaraan kon je misschien merken dat het stuk nog niet helemaal uit gerepeteerd was. Het was opmerkelijk hoe weinig Rolle het smartelijke uitbuit: wanneer Petrus Jezus drie maal verloochend heeft en hij bitter moet wenen is de componist daar heel kort over en er volgt géén ‘Erbarme dich’. De tekst deed me denken aan de geestelijke poëzie van Novalis, eind 18e eeuw, vanwege de nederige dankbaarheid voor de verlosser. Met name de zangers – in het bijzonder de alt/mezzo – kwamen in die geest inlevend over. Over het geheel was de uitvoering zo expressief dat je meteen werd opgenomen in het Evangelie, nadat je in de stemming was gebracht door de inleidende lange area’s. Het verhaal werd daarna niet meer onderbroken door beschouwende area’s. De meerstemmige zang was direct de uitbeelding van wat er in het verhaal gaande was, waardoor de passie enigszins een operakarakter kreeg.’

Toine Moerbeek